Krav til sikker skybruk

Skyen kan være positivt når det kommer til produktivitet, men skyen kan også føre til redusert sikkerhet – Hvis man ikke tar de riktige grepene.

Macbook stand

Bruk en anerkjent skyleverandør

Det første kriteriet for sikker skybruk er å bruke en anerkjent skyleverandør. Det er de største leverandørene som ofte har best infrastruktur og sikkerhetstiltak på plass for å sikre dataen din. Dette gjelder både for beskyttelse mot datatap og beskyttelse mot at uvedkommende får tak i dataen.

Vi anbefaler å gå for Office 365, Google Drive eller Dropbox. De to førstnevnte er deler av større skyplattformer som også kan dekke bedriftens behov for e-post og samhandling. Videre er det viktig at skyen blir satt opp i selskapets navn, og ikke som en privat konto. Ved bruk av private kontoer har ikke selskapet kontroll på dataen, og man er mer utsatt dersom en ansatt skulle slutte eller lignende.

Globale sikkerhetsinnstillinger

Når dere først har fått satt opp en skykonto for bedriften, kan en administrator sette globale sikkerhetsinnstillinger som vil bli håndhevet på alle brukere.

De viktigste sikkerhetsinnstillingene:

  1. To-faktor autentisering – Påkrevd
  2. Passordbytte – Hver 6. mnd
  3. Deling – Kun deling som krever at eksterne må logge på

Sikkerhetskopiering av skyen

Skyen er i utgangspunktet veldig sikkert med tanke på datatap. Allikevel kan brukerfeil, korrupte filer og andre kritiske feil oppstå. Hvis ulykken først er ute, kan en sikkerhetskopi være redningen. Skylagring kan også sikkerhetskopieres på samme måte som enheter. For å slippe investeringer i egen infrastruktur kan man benytte sky-til-sky sikkerhetskopiering. Da vil alt innholdet i skyen til enhver tid sikkerhetskopieres til en annen sky, ofte hos en annen leverandør.

Acronis leverer sikkerhetskopiering av Office 365, og Backupify leverer sikkerhetskopiering av G Suite.

Sikring av enheter synkronisert med skyen

Alle enheter som har tilgang til skyen må også sikres slik at denne tilgangen ikke kan utnyttes av uvedkommende.

Dette gjelder

  1. Passordbeskyttelse på smarttelefoner
  2. Gode passord på datamaskiner
  3. Kryptering av harddisk på datamaskiner

Les mer om sikring av enheter i disse blogginnleggene:
Undervurderer du også IT-sikkerheten?
Seks fordeler med fjernadministrering for SMBer

Ytterligere tiltak i skyen

Både G Suite og Office 365 har avanserte sikkerhetsfunksjoner som kan legges til for å ytterligere øke sikkerheten rundt løsningen.

Ta kontakt