5 ting du må vite i Slack

Slack har revolusjonert internkommunikasjon i bedrifter de siste årene. Direktemeldinger, egne kanaler for avdelinger, prosjekter og integrasjoner på tvers av programvare gjør arbeidsdagen enklere og mer effektiv. Det finnes mange lure tips og triks i Slack – her er våre favoritter.

1. Tastatursnarveier

⌘ + KGå til kanal eller direktemelding

alt + Shift + pil nedGå til neste ulest melding

alt + pil opp/nedGå til neste eller forrige kanal eller direktemelding

⌘ + FSøk i kanalen eller direktemeldingen

⌘ + KGå til kanal eller direktemelding

/Se alle kommandoer fra Slackbot

Se alle tastatursnarveier i Slack her.

2. Gruppesamtaler

Når du skal starte en samtale med flere kolleger det ikke finnes en egen kanal for, kan du opprette en gruppesamtale.

1. Klikk på + tegnet til høyre for Direct message i sidepanelet
2. Skriv navnet på personene som skal være med i samtalen
3. Klikk Go

Nå er gruppesamtalen opprettet og det er bare å sette i gang.

3. Integrasjoner

For deg som bruker G Suite og Google Drive, er det genialt å sette opp integrasjon til Slack. Det gjør deling av dokumenter, Hangouts og tilganger mye mer sømløst. Brukere kan lage Google-filer rett fra Slack og automatisk dele det med en kanal eller i en direktemelding.

Integrasjonen settes opp ved å lime inn en link til en Google-fil i en kanal og tillate Slack tilgang. Følg instruksjonene for å fullføre oppsettet.

Les mer om oppsett og bruk på denne siden.

Se alle integrasjoner med Slack her.

4. Reminder

I løpet av en dag blir det mange beskjeder i Slack og mye å forholde seg til. Det er fort gjort å glemme eller utsette en viktig beskjed, som kan skape store problemer. Dette har Slack løst med påminnelser.

Skriv /remind me i skrivefeltet og trykk enter
Fortell Slackbot hva den skal minne deg om. Eks: husk å se på dette in 3 hours

Det kan se ut som dette


Tre timer senere får du en påminnelse om meldingen.

5. Struktur i kanaler

En av de soleklare fordelene med Slack er kanalene for prosjekter, avdelinger og temaer. Jo flere medlemmer, jo flere kanaler og det kan ofte bli mange å forholde seg. Her er våre tips for god struktur i kanalene

1. Lag tydelige navn for hver kanal
2. Vær konsekvent på benevningen
– intern_informasjon
– intern_møterogreferater
– marketing_innhold
– marketing_inspirasjon
– nettside_teknisk
– nettside_konseptuelt

3. Sørg for at medlemmene i kanalen er relevante for innholdet
4. Stjernemerk de mest brukte kanalene ved å trykke på stjernen øverst til venstre i kanalvinduet
5. Hold antall kanaler på et fornuftig nivå. Ikke lag en kanal for å lage en kanal.

Trenger du hjelp eller har spørsmål? Ta kontakt her!

Vi er en helhetlig teknologipartner som jobber langsiktig for at din bedrift skal lykkes og bli mer lønnsom. Med bred teknologisk forståelse og ved å være uavhenglige av plattformer og leverandører, velger vi alltid de beste løsningene for kundene våre og setter dine behov øverst.

Har du spørsmål?